Karina undersøger Restaurant Basements smiley på Kontrolrapporten efter vores besøg.

Karina undersøger Restaurant Basements smiley på Kontrolrapporten efter vores besøg.

En tilfældig fredag aften skulle vise sig at udvikle sig i en noget anden retning end ventet. Det der skulle have været en rolig “nede på jorden”-aften på en “nede på jorden”-restaurant (med det ganske sjældne formål at undgå at lave maden selv), blev en både kulinarisk og servicemæssig oplevelse i særklasse. Vel at mærke ikke på den positive måde.

Her følger historien om, hvordan tjenere og kokke kan fejle så fatalt, at vi vælger at forlade etablissementet allerede før hovedretten. Aldrig sket før – og forhåbentligt aldrig igen. Det er ikke historien om hverken om Michelin-stjerner eller gastronomisk innovation, men om det der skulle vise sig at blive kampen om overlevelse. Ingen “lang historie kort” her. Stay tuned!

Vi vælger at indfinde os på restaurant Basement i Vanløse omkring kl. 18 denne stille fredag aften i starten af december. Vi har været her flere gange før – bl.a. som følge af, at de i både oktober og november af uransagelige årsager har haft halv pris på hele menukortet (!?). Med undtagelse af deres fiskeretter, er det en ellers relativt prisbillig restaurant i hyggelige omgivelser i kælderen under den aldrende Vanløse Bio.

Vi ankommer til en halvfyldt restaurant, og henvises til cafeområdet, da der åbenbart skal være et selskab i det pænere restaurantionslokale med hvide duge på bordene. Fair nok. Vi afgiver hurtigt en bestilling på nachos med kylling som forret til deling, to pasta-hovedretter, to glas af husets rødvin samt vand dertil. Simpelt og uden dikkedarer, og alt nøjsomt noteret på den flinke tjeners blok. Herefter startede showet…

Efter maks. to minutter vendte tjeneren smilende tilbage til os for at høre, hvad det nu var vi skulle have at drikke. Hm, okay. Mine egne noter kan til tider også være svære at genkalde sig betydningen af for andre end runelæsere, og det er trods alt bedre lige at få bestillingen bekræftet hos gæsten igen, frem for at gætte forkert. Drikkevarerne blev genbestilt og serveret kort tid efter.

Vi ventede herefter… Og ventede lidt mere… Så kom den smilende tjener endelig med noget mad. Til vores overraskelse dog med to tallerkener med hovedretterne. Elller, den ene hovedret var i hvert fald det vi bestilte – den anden ret kunne vi ikke genkende. Vi afviste serveringen med beskeden om, at vi havde bestilt en forret, og at det serverede i øvrigt ikke var det vi havde bestilt til hovedret. Tallerkenens blev derfor taget retur af den venlige tjener.

Efter overraskende lang ventetid igen, dukkede forretten op. Eller, det vil sige en gang nachos uden kylling. Vi gjorde opmærksom på den manglende ingrediens, hvorefter også denne ret blev returneret til køkkenet.

Vi var nu en smule skeptiske over hvad der foregik. Restaurant Basement har et åbent køkken, hvor det er muligt at lure alt hvad der foregår. Karina simulerede derfor en tur på toilettet (vi kunne jo lige så godt bruge ventetiden på et eller andet), hvilket ville føre hende lige forbi køkkenet. Dette gamle Bond-trick bekræftede vores frygt: De to tallerkener med halvt korrekt hovedret stod tilfældigt hensat og råbte på opmærksomhed på et af de rustfri stålborde.

En kok dukkede nu op ved vores bord, medbringende en undskyldning og nachos – nu tilsat kylling. Hvor blev vores tvivlsomt kompetente tjener af? Nuvel. Vi fik endelig mad.

De i øvrigt kun lige godkendte chips, tilbehør og kyllingestykker (karakter 4/10) blev indtaget med tilfredshed og simultan skuen op mod køkkenet. Gad vide hvilken skæbne der ventede vores hovedretter… og os.

Ganske kort tid efter den sidste nacho var lettet fra porcelænet – og mens forrettallerkenen stadig stod midt på bordet mellem os – dukkede selv samme kok som før nu op med to tallerkener med hovedretterne. “Jeg har holdt lidt øje med jer, så jeg kunne komme med hovedretten straks I var færdige”, lød det helt stolt ud af kokkens mund, der nu dannede et stort, selvtilfreds smil. Det stivnede dog, da vi måtte gøre ham opmærksom på, at han serverede noget andet end det bestilte – netop som tjeneren havde gjort lige før. Da tallerkenerne umiskendeligt – ja, nogle ville sige indiskutabelt – havde en skræmmende stor lighed med de anretninger vi havde afvist blot 20 min. tidligere – valgte vi at udfordre tjeneren (som nu altså var kokken) på denne observation. Den “stakkels” mand gik straks i violin-mode, og afviste pure, at han kunne finde på at servere samme ret to gange på denne måde. Da retterne jo stadig ikke var det vi havde bestilt, måtte han igen tage tallerkenerne retur til køkkenet, trods sin ihærdige argumentation for frifindelse.

 

Intet fungerede, og bemandingen havde nu fejlet utilgiveligt. Hvordan skulle vi kunne stole på, at det mad vi ville få serveret – bestilt eller ej – ville være frisk og ikke opvarmet, henstillet eller for den sags skyld afvist af andre gæster? Vi valgte derfor for første gang nogensinde at bede om regningen inden showet var tilendebragt. Forretten havde neddroslet den værste sult, så vi havde tid og overskud til at finde en anden af byens utallige spisesteder til at servere os resten af måltidet.

Regningen blev straks leveret ved bordet af en mand, som måtte være restaurantchefen. Han spurgte kort ind til vores oplevelse, bad os udpege vores tjener og undskyldte utvetydigt på husets vegne. Intet forsøg på at få os til at blive. Ingen dårlige undskyldninger eller søforklaringer. Denne mand gjorde som den eneste et godt stykke arbejde denne aften.

Prikken over i’et denne aften var, at regningen – udover vin – lød på nachos uden kylling. Vi ville normalt have påpeget fejlen. Denne aften gjorde vi ikke, men beholdt i stedet regningen til vores scrapbog til minde om en uforglemmelig aften.

 

To uger efter vores besøg gik Karina tilfældigt forbi restauranten i Vanløse. På døren hang et håndskrevet skilt med teksten “Lukket”, og deres website, www.restaurant-basement.dk, var nu lukket ned. Den dårlige mad og elendige service kostede heldigvis ikke os livet – kun restauranten.

Har du haft lignende skandaløse restaurantoplevelser? Del dem med os andre i kommentarfeltet nedenfor.

  1. Marianne Rasmussen says:

    Vi har haft en lignende elendig madoplevelse, men værst var det, at de ikke havde trukket de 600kr, som maden havde kostet, men 6000kr. Ihærdigt prøvede vi at få vores penge tilbage, men uden held.
    Lad derfor ALDRIG Imdat Özbek starte restaurant i Vanløse igen eller noget andet sted. De laver både elendig mad og stjæler ens penge.

  2. jens sund says:

    Imdat øzbek er noget af et mærkeligt menneske. Prøv at Google ham og se hvor klam han er. Pas på han har andre restauranter som er lige så dårlige som bassement.

  3. Benny says:

    Jeg synes det er pisseærgerligt. Vi var der en del gange i starten de åbnede, og absolut intet at klage over. De sidste gange vi var der, gik det jævnt ned ad bakke, og vi har ikke været der siden.

  4. Brian says:

    Hej Benny
    Ja, omgivelserne på stedet giver mulighed for en rigtig spændende restaurant eller cafe. Det var måske godt nok de lukkede :) Jeg har ikke været der siden en ny ejer åbnede, så man kan jo håbe, at kvaliteten er øget igen.
    Sig endelig til hvis du kommer tilbage, og igen kan anbefale stedet.

Skriv et svar til Benny Cancel Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>